Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Úzkokolejka lomu Stöffel v Enspelu
Manská elektrická dráha
Snaefellská horská dráha
Úzkokolejka na pile ve Výprachticích
Železniční trať San Salvador – Santa Tecla
Železniční trať San Salvador – Ahuachapán – San Jeronimo
Mezinárodní dráhy Střední Ameriky
Železniční trať Cutuco – San Salvador
Fosfátová drážka na Nauru
Salvádorská dráha
Fotka

Dětská železnice v Přerově


Na fotografii vozového parku přerovské pionýrské železnice je zachycena souprava čtyř dvounápravových polootevřených osobních vozů 2. třídy zřejmě místní konstrukce. Datum snímku je pouze přibližné, autorem je Vladimír Mokošín.
Na fotografii vozového parku přerovské pionýrské železnice je zachycena souprava čtyř dvounápravových polootevřených osobních vozů 2. třídy zřejmě místní konstrukce.
Datum snímku je pouze přibližné, autorem je Vladimír Mokošín.

Pionýrská železnice v Přerově patřila mezi nejméně patnáct československých pionýrských železnic postavených v období mezi roky 1950 a 1994. O železnici je pouze velmi málo informací a v terénu po ní zůstaly pouze sporé pozůstatky. Vřele uvítáme jakékoliv zpomínky pamětníků.

Historie

Historie přerovské pionýrské železnice je poněkud zahalena tajemstvím. Do provozu byla drážka uvedena zřejmě 14. srpna 1960, avšak funkční zřejmě nebyla déle než 15 let, protože z pozdější době nejsou k dispozici žádné záznamy o jejím provozu. Na získání bližších informací pracujeme.

Popis

Pionýrská železnice v Přerově se nacházela v severní části parku Michalov v blízkosti ulice Osmek. Nepravidelný okruh délky přibližně 850 m byl tvořen kolejí neznámého rozchodu (podle jediné trojice autorům dostupných dochovalých fotografií mohlo jít o cca 900 mm, tedy rozhodně více než někdy uváděných 600 mm), dále stála u koleje hlavní stanice s betonovým nástupištěm a dřevěnou stechou. Provoz zajišťovala souprava osobních vozů s jednou lokomotivou nezávislé trakce (vzhledem k tomu, že jedinou parní pionýrskou železnicí v Československu byl košický Čermeľ, šlo zřejmě o motorovou lokomotivu, její snímek se však nedochoval).

Podobně jako na dalších pionýrských drahách v sovětském bloku zajišťovali částečně provoz samotní pionýři (od 11 let), pro které byla práce na železnici současně odměnou a motivací pro kariéru železničářů (neboť ČSD byly v Přerově nezanedbatelným zaměstnavatelem).

Za iniciativu a výraznou pomoc s přípravou článku děkuji Janu Blahovi.

Hlavní stanice přerovské pionýrské železnice se soupravou vozů bez lokomotivy (v pozadí skluzavka na dětském hřišti). Štěstí a mír (a vlaky) dětem všech národů! Datum snímku je pouze přibližné, autorem je Vladimír Mokošín.
Hlavní stanice přerovské pionýrské železnice se soupravou vozů bez lokomotivy (v pozadí skluzavka na dětském hřišti). Štěstí a mír (a vlaky) dětem všech národů!
Datum snímku je pouze přibližné, autorem je Vladimír Mokošín.
Záběr z trasy dráhy (zřejmě severní cíp parku Michalov) - stanoviště závoráře a ručně ovládané závory. Ze snímku je dobře patrné, že rozchod dráhy byl víc než obvykle uváděných 600 mm. Datum snímku je pouze přibližné, autorem je Vladimír Mokošín.
Záběr z trasy dráhy (zřejmě severní cíp parku Michalov) - stanoviště závoráře a ručně ovládané závory. Ze snímku je dobře patrné, že rozchod dráhy byl víc než obvykle uváděných 600 mm.
Datum snímku je pouze přibližné, autorem je Vladimír Mokošín.

Zdroje

  1. Pionýrské železnice. Dostupné z http://zrus-zan-zel.blog.cz/rubrika/pionyrske-zeleznice.
  2. Rosmus, J.: Michalov. Dostupné z http://www.rosmus.cz/fotogalerie/michalov.php. Fotografie lokomotivy: http://www.rosmus.cz/fotogalerie/Michalov/86.jpg.
  3. Knapík, J.: Tzv. práce s dětmi jako součást socialistické mimoškolní výchovy v 50. a 60. letech. Dostupné z katedry.osu.cz/khi/historica/pdf/Historica8-2.pdf.
  4. Hrdina, Z.: Piodráha v Přerově. Diskuzní příspěvek z webu K-report, uvádějící informace o dráze z publikace muzea Přerov z roku 2011 k výročí 170 let železnice na střední Moravě „Povídání o mašinkách“ a časopisu Železničář z října 1960. Dostupné z https://www.k-report.net/discus/messages/28/300010.html?1528365950.
  5. E15.cz: Tajemná a bizarní místa. Račte vstoupit a objevit neznámé. Dostupné z https://www.e15.cz/magazin/tajemna-a-bizarni-mista-racte-vstoupit-a-objevit-nezname-841294



    Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

    Článek ze dne 22. 7. 2018 byl naposledy upraven dne 22. 7. 2018 a zobrazen celkem 12811×, naposledy dne 3. 5. 2024 v 7:15.

    Texty na téma Dětská železnice v Přerově

    Zpět | Nahoru

    Dětská železnice v Brně
    Téma:
    Dětská železnice v Brně
    Dětská železnice v Brně byla dočasná úzkokolejná dráha o rozchodu 600 mm vystavěná v areálu brněnského výstaviště jako atrakce pro děti v rámci první Výsta…
    Databáze úzkokolejek
    Téma:
    Databáze úzkokolejek
    Následující seznam úzkokolejek obsahuje všechny dráhy o rozchodu menším než standardních 1435 mm, o jejichž existenci se podařilo získat spolehlivou informaci …
    Vlečka Přerov - elektrárna
    Téma:
    Druhý Přerov
    Loader.load() Interaktivní mapa Druhého Přerova V mapce níže jsou zaznačena místa, kde se druhý Přerov dotýká města, které jsme zvyklí vídat z každoden…
    Přerov
    Téma:
    Přerov
    leží v v ORP v nadmořské výšce m. V roce zde žilo obyvatel. má katastrální území o rozloze ha.Seznam železničních zastávek a stanic na katastruPřerov…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: Jaroslav ČernýČas: 5. 12. 2019, 22:42
Snímek lokomotivy je na rosmus.cz, čtvrtý zprava úplně dole.



Stránka: